Elektromos járművek tüzeinek lefolyása
Ha egy akkumulátor melegedni kezd 60 ˚C fölött, általában 100 ˚C körüli kritikus hőmérséklet felett megállíthatatlan láncreakció indul el, melynek során az akkumulátorban tárolt energia felszabadul és az akkumulátorban az éghető elektrolit meggyullad. Ezt hőmegfutásnak nevezzük. Ha az egyik cella sérül, szinte biztosan átterjed a szomszédos cellákra a tűz. Jelenleg nincs bizonyítottan hatásos technológia a hőmegfutás cellán belüli megállítására.
Tűztesztek során az akkumulátorok felületén mért hőmérsékletek 797 ˚C és 1513 ˚C között mozogtak. Ezek a mért hőmérsékleti értékek magasabbak, mint a hagyományos járművek tüzeire jellemző hőmérsékletek. Az elektrolitok égése miatt pattogó hangok és fehér füst volt megfigyelhető. Vizet használtak az oltás során, több időre és jóval több vízre volt szükség az oltáshoz, mint egy hagyományos jármű esetében.
Az akkumulátorok töltöttségi szintje nagymértékben befolyásolja a tűz teljesítményének csúcsértékét és időbeli alakulását.
Az akkumulátorok égése során felszabaduló teljes hőmennyiség több mint kétszerese a benzintankból felszabaduló teljes hőmennyiségnek.
A Li-Ion akkumulátorok égésének sajátossága, hogy az anód és katód bomlása során oxigén szabadul fel, így az égéshez a környezeti levegőből nincs szükség oxigénre. Így az egyetlen oltási lehetőség az akkumulátor hőmérsékletét lehűteni. A porral oltó készülékekkel bár az akkumulátor tüzek elolthatók, de az újragyulladás lehetősége miatt ez nem teljeskörű megoldás.
Meddig ég egy akkumulátor? Egy elektromos autókban használt akkumulátort meggyújtottak, hagyták leégni, ez 1 óra 40 percig tartott.
Forrás: tűzvédelem
Az elektromos autók akkumulátorai az oltást követően kb. 24 óráig képesek újragyulladni.
Ennek megakadályozása leginkább a teljes jármű vízbe helyezésével való hűtésével oldható meg. Ehhez különböző technológiák állnak rendelkezésre a tűzvédelemben, ilyenek például a nyitható konténeres hűtés, multifunkcionális tűzoltó utánfutó, széthajtható konténer, ponyvás medence, de létezik az akkumulátor égés közbeni feltörésével operáló oltólándzsa is.