Barion Pixel

Táblák | Feliratok | Reklámtechnika

Biztonság – a közúti közlekedésben is

A Magyar Közút új kampányfilmet tett közzé, amelyben felhívja a figyelmet a szabályos és biztonságos közlekedésre. A legújabb kampány címe „Vedd észre!”, hiszen, ha az autósok vezetés közben a vezetésre, az útra, az állandó vagy ideiglenes jelzésekre, terelőkúpokra figyelnek, azzal nemcsak a magukat, hanem a közúton dolgozókat is védik.

 

Vannak, akik egyszerűen nem észlelik a jelzéseket, vannak, akik látják azokat, de tudatosan szegik meg a szabályokat, és vannak, akik csak nem veszik elég komolyan őket.

 

2000 óta 22 közútkezelő halt meg munkavégzés közben, figyelmetlen vagy szabálytalanul közlekedő autósok miatt.

 

Nem közvetlenül ennek a kampánynak a témája, de igen fontos megemlíteni, hogy munkavégzésük részeként rengetegen ülnek volán mögé. Ugyanakkor, kevesen gondolnak bele, hogy ez milyen munkavédelmi kérdéseket vet fel. Ha egy munkáltató céges autót biztosít munkavállalójának, akkor alapvető, hogy a jármű kifogástalan állapotban legyen. Ezt a kérdést jellemzően egy megfelelő szolgáltatóval kötött szerződéssel megnyugtató módon rendezni lehet és ez az esetek túlnyomó részében meg is történik. A műszaki állapot, vagyis a tárgyi tényezők mellett azonban szükség van a személyi tényezők vizsgálatára is. Azoknál a munkavállalóknál, amelyeknél a vezetett járműkategória nem indokolja meg a pályaalkalmassági vizsgálatot, sok esetben ugyanolyan munkaköri alkalmassági vizsgálaton vesznek részt, mint akik nem vezetnek járművet.

 

A munkavállaló szempontjából jelentős változásnak tekinthető, ha céges járművet kap munkáltatójától, például

 

  • ha nincs saját autója, vagy van, de ritkán vezeti, viszont a céges járművet gyakran fogja;
  • a saját és a céges autó vezetésében, kezelési módjában érezhető, már-már zavaró különbség van;
  • a céges autóval járó plusz kötelezettségek, munkaterhelések jelennek meg (pl. elvárt rendelkezésre állás).

Már egy egyszerű, rövid gyakorlati foglalkozáson is számos olyan ismeret adható át a munkavállalóknak, amelyek adott esetben akár életet menthetnek. Például, a láthatósági mellényt ne a csomagtartóban tároljuk, mert elakadás esetén a csomagtartóig való eljutás is veszélyes lehet. Ne pakoljunk rá az elsősegély felszerelésre, mert nem tudjuk gyorsan elővenni. Van porral oltó készülék a járműben, de ne motortűz esetén szembesüljünk azzal, hogy a forró motorháztetőt nem tudjuk felhajtani, alá pedig nem tudunk befújni a készülékkel stb.

 

Ne felejtsük el, hogy a jogosítvány megléte nem garantálja a biztonságos vezetést. Ahogy a Magyar Közút is rávilágít a kampányában, sok jogosítvánnyal rendelkező járművezető szándékosan szegi meg a szabályokat, vagy nem veszi őket elég komolyan.

 

A munkáltatók számára sokszor ez akkor derül ki, amikor kisebb-nagyobb károk keletkeznek a járműben, gyorshajtásért kapott büntetés érkezik, esetleg személyi sérüléssel járó baleset következik be. Ezeket a kollégákat a munkáltatónak meg kell próbálnia kiszűrnie (akár külső szakember bevonásával, pszichológiai tesztek útján), és intézkedéseket kell tennie (pl. érzékenyítő foglalkozások, vezetéstechnikai tréningek stb.). Ezt akkor is érdemes megtennie, ha a munkavállaló „csak” juttatásként, munkába járás céljából használja a gépjárművet, hiszen balesetveszélyes helyzetek ekkor is előfordulhatnak.

tabla.hu